miercuri, 16 aprilie 2014

83. Noutăţi la Sarmizegetusa Regia?

29 iunie 2013

Denecrezutele aventuri ale lui Dom Engineriu în Ţare Vasilcăi.
83. Poză veche – poză nouă. Noutăţi la S.R.?

    Prin 1985, poate 1986, acum nu cred că mai are mare importanţă, la Sarmis am cerut voie să fac o poză unui dac ce tocmai cosea iarba pe acolo. Spunea că era Vel Paznicul Cetăţii, funcţie mare, mai târziu uzurpată de alt aproape dac, care umbla acum cu ciomagul, nu cu coasa. Mare îmi fu mirarea când prin ziare, la parastasul de fix 1907 ani de la căderea cetăţii în mâinile celor ce ne vor da limba lor în schimbul trenurilor ce au transportat aurul şi argintul dacic până la Roma, nu la Moscova cum ar putea crede unii, în iunie 2013 deci, ministrul actual al gestionării ruinelor culturale, Daniel Barbu, a anunţat cu un nespus optimism crearea unui parc arheologic ce să cuprindă cele două capitale dacice, Sarmizegetusa Regia şi Colonia Ulpia Traiana Augusta Dacica Sarmizegetusa aflate la distanţă nu de 40 de kilometri una de alta, cum scrie peste tot ci la 176 de kilometri, măsuraţi cu roatele, nu cu pasul, nu cu aripile.
    Am stat să mă gândesc la acest proiect faraonic ce se întrevede în ochii Vel Ministrului. Noroc că ne-a asigurat că nu există mici măcar un coson pentru cercetările aproape arheologice ce se vor desfăşura anul acesta. Speranţa este la cei 49 (patru-zeci-şi-nouă) de cosoni de argint recuperaţi tocmai din Statele Unite ale Americii de nord, 30 fiind cosoni cu vultur şi monogramă şi 19 Koson Droyeis. Dar şi pe aceia s-au dat bani, nu s-au luat. Bine că i-au luat, căci destui mari arhei şi mari numismaţi au declarat că aşa ceva nu există. Dar pe cine văd eu în spatele bravului ministru? Doi daci cunoscuţi, dar trecuţi la straie civile de data asta. Gata cu dacii! Unul este cel ce este numit “responsabil” al Administraţiei Cetăţilor Dacice, o funcţie incertă ce ridică multe semne de întrebare, cu toată hotărîrea acestui dac plin de prea multe certitudini. Celălalt dac îmi amintea de o figură cunoscută 30 de ani, Vasile Floran, Vel Paznicul Cetăţii, pe care mi-ar face chiar o plăcere deosebită să-l mai văd prin Zonă. Cum a evoluat costumaţia ...
    V5, te rog lasă-mă cu întrebările acum. Nu am de unde să ştiu unde este al 49-lea coson de argint. Cred că l-a luat AluZgâncă, fiul lui AluZgâncă, să-i folosească de model. Să vezi ce de cosonaşi de argint o să mai răsară acum! Sau poate că i-a numărat proaspăta doamnă Anastase. Oricum poza parcă e făcută de un miliţian, nu se distinge nimic, nu are nici măcar şi reversul monedelor, aşa că ce să mai vorbim de doriţa mea de a şti dacă sunt făcute cu aceeaşi matriţă cu care au fost făcute şi celelalte apărute pe Măreţul Internet. Şi de unde atâta siguranţă că s-au bătut în jurul anilor 44-29 î.e.n. în atelierul monetar al Sarmizegetusei Regia, aflat acum sub zidul de sud al incintei militare? S-au găsit ceva matriţe acum cu ocazia incendiului de primăvară?
Vasile Floran, Vel Paznicul Cetăţii, aşa cum îl ştiam din 1986 - Foto: C.I.
"Evoluţia" costumului acum în 2013, când se pune de un Parc Arheologic de 200 de Km? Care vă place?
    Cele 49, care sunt 48 monede recuperate de prin State - FOTO: Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu